Ostrów Wielkopolski wykonuje kolejny krok w stronę zeroemisyjnego transportu. MZK rozstrzygnął przetarg na dostawę czterech autobusów elektrycznych oraz dwóch dwustanowiskowych ładowarek. Jedyną ofertę złożył Solaris Bus & Coach, wyceniając realizację zamówienia na 12,77 mln zł brutto – mniej, niż przewidział zamawiający. Teraz spółka potwierdziła wybór tej oferty, która zdobyła komplet 100 punktów według kryteriów oceny.
Ostrów Wielkopolski nie zwalnia tempa w elektryfikacji swojej komunikacji miejskiej. Po latach konsekwentnych inwestycji miasto rozstrzygnęło przetarg na nowe elektrobusy – i choć do rywalizacji stanął tylko jeden producent, wynik nie pozostawia wątpliwości. Solaris nie tylko zmieścił się w budżecie, ale zgarnął też komplet punktów, zgłaszając ofertę idealnie wpisującą się w wymogi ostrowskiego MZK. Dzięki temu tabor zeroemisyjny miasta już wkrótce powiększy się o kolejne cztery pojazdy.
Jedna oferta i maksymalna ocena
Choć w postępowaniu wystartował tylko jeden producent, MZK przeprowadził pełną procedurę punktową. Cena stanowiła 60% oceny, parametry techniczne – 32%, a gwarancje – 8%. Solaris otrzymał maksymalne noty w każdej kategorii, spełniając wszystkie wymagania specyfikacji. Do budżetu 13,53 mln zł autobusów i ładowarek zmieszczono się bez problemu – oferta złożona przez Solarisa była o ponad 760 tys. zł niższa od założeń miasta.
Ostrów elektryfikuje flotę od 2017 r., kiedy na linie trafiły pierwsze cztery elektrobusy. Dwa lata później zamówiono kolejne sześć sztuk, a do 2023 r. liczba pojazdów wzrosła do 16. W 2024 r. miasto zdobyło 15,1 mln zł dofinansowania na sześć następnych pojazdów i trzy ładowarki; dostawy zakończą się do kwietnia 2026 r., podnosząc stan floty do 22 sztuk. Teraz – dzięki najnowszemu przetargowi – liczba elektryków wzrośnie do 26.
Parametry pojazdów i termin dostaw
Nowe autobusy będą dwunastometrowe, niskopodłogowe, z trzema wejściami i minimalną pojemnością 75 pasażerów. Wymagany zasięg to co najmniej 130 km w pełnych warunkach eksploatacyjnych, z ogrzewaniem lub klimatyzacją, przy temperaturach od -25 do +40°C. Pojazdy mają być wyposażone w baterie minimum 250 kWh i centralny silnik trakcyjny, a także być kompatybilne z pantografami dachowymi wykorzystywanymi już przez MZK. Ładowanie zapewnią dwie dwustanowiskowe stacje plug-in – każda zdolna oddać 2 × 50 kW lub 100 kW przy ładowaniu jednego pojazdu.
Pierwsze dwa autobusy wraz z ładowarkami mają trafić do Ostrowa w połowie maja 2027 r., a kolejne dwa – tydzień później. Wadium określono na 300 tys. zł, a zabezpieczenie należytego wykonania umowy na 3% wartości kontraktu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.